De flesta företag går under inom sina första fem år. Det visar två saker:
- Det är svårt att lyckas
- En bra start är otroligt viktig
När du startar ditt företag är insatserna högre och marginalerna mindre. Det finns oftast inte mycket kapital att röra sig med, och varje missad kund är ett steg närmare konkurs.
Med ett digitalt företag byggt på en stabil digital plattform kan du minska insatserna. Du behöver inte hitta lokal att hyra, du behöver inte köpa in material och produkter. Du slipper köpa in ett produktlager, och anställa personal.
Men marginalerna är fortfarande små, kanske till och med mindre.
Om du vill minska den personliga insatsen startar du upp vid sidan av ditt vanliga jobb. På det viset undviker du de största riskerna med ditt företags-äventyr.
Men varje kund är otroligt viktig. Det kommer de alltid att vara, men med tiden kommer varje kund inte vara skillnaden mellan liv och död.
Problemet med att jobba med fel kunder
Det är i uppstarten du sätter ribban. Du kommer lära dig massor och förbättra dina metoder i alla aspekter av arbetet vartefter. Men en sak som kan stoppa dig helt och hållet är att gå efter fel kunder.
Eller ännu värre: att inte välja inriktning, och säga ja till alla som tar fram plånboken.
I början kan det kännas som att du måste säga ja till varje kund som vill anlita dig. Men faktum är att om du säger ja till för många kunder som gör att du börjar tvivla på ditt yrkesval, då är hela ditt företagande i fara.
Att jobba med kunder som inte passar dig leder till att ingen får det bra. Du mår dåligt och tappar sugen att gå till jobbet. Och om du inte tycker saker är kul kommer kunden troligen uppleva en sämre service och i slutänden blir resultatet av arbetet sämre än väntat.
Det kan verka överdrivet, men att välja sina kunder är viktigare än du tror.
Det är inte en ynnest att jobba med ideala kunder
Om du väljer att jobba med kunder som närmast ger dig energi att jobba med, som du med glädje gör det lilla extra för, då kommer kunderna märka det. Du har roligare på jobbet, kunderna blir gladare, och resultatet bättre.
Här är kruxet:
Nöjda kunder kanske pratar om dig med sina bekanta, supernöjda kunder kommer troligen nämna sina upplevelser. Men de gånger du inte lever upp till en kunds förväntningar kommer kunden definitivt tala om det för folk runt sig.
Därför är det inte bara en ynnest för några få lyckliga att välja sina kunder. Du måste tidigt rikta in dig på de personer som inspirerar dig att göra ditt bästa arbete.
Vissa kunder är skit, men vad är problemet?
När du startar ditt företag kan det vara svårt att definiera vem som är din ideala kund. Med noll tidigare erfarenhet är det inte lätt att rikta in sig på en specifik typ av person.
Jag pratar av personlig erfarenhet här, för utan att ha jobbat med olika typer av kunder är det svårt att veta vem som är en ideal kund. Om något skär sig med dina första kunder, är det lätt att rannsaka sig själv och kritisera allt man har gjort. Kanske ifrågasätter du också din egen kompetens.
Det är naturligt, och ofta nyttigt. För du kommer göra massor av misstag i början. Kanske är det ditt fel att samarbetet inte har fungerat bra. Men nyansera bilden genom att tänka på vad du tycker har varit jobbigt med arbetet.
Har det varit något med sättet kunden betett sig? Har saker blivit tagna för givet utan att ni förstått varandra?
Det är förstås viktigt att se skillnaden mellan vad som är problem i kommunikationen och samarbetet, och vad som är problemet i det generella förhållandet till en kund.
Om du brister i kommunikationen kommer kunder missförstå dig, vilket kan leda till irritation från båda parter. Det har inte så mycket att göra med din ideala kund-profil som det har med kommunikationen mellan er.
Din ideala kund är en fingervisning mot vad för typ av företag eller personer du vill jobba med.
Så definierar du din ideala kund
Att hitta en ideal kund börjar med att se en arketyp av personen ifråga framför dig. Några steg för att komma igång är:
- Fundera på vem du har störst chans att hjälpa.
- I den gruppen kommer en majoritet inte vilja ha din hjälp, men det finns några som är intresserade.
- Av dessa måste du identifiera de som har råd med dina tjänster.
- I det urvalet har du en plattform för din ideala kund.
Ta steget vidare och föreställ dig en specifik person, och dennes personliga attribut.
- Är det en man eller kvinna?
- Ålder?
- Yrke?
- Utbildning?
- Inkomst?
- Civilstatus, familjesituation?
- Drömmar?
- Intresse, passion?
Föreställ dig en person, inte en målgrupp
Att föreställa dig en specifik person kommer göra saker och ting lättare. Du kommer kunna förstå hur hon ser världen, vad som är viktigt för henne, och hur en dag i hennes liv ser ut.
Att prata om målgrupper är populärt bland företag, men det ger ofta en skev och ytlig bild av vem du ska marknadsföra dig till. Att föreställa sig en specifik person ger så mycket mer information, då du kan gå in i känslor, intressen och alla möjliga saker som är viktiga när det kommer till att bygga en relation.
Det leder till att du kan positionera dig bättre, förstå vilket material du behöver skapa och skissa på produkter din ideala kund kan vara intresserad av, och som du kan erbjuda.
Din ideala kund från fantasi till verklighet
Från början är din ideala kund mest en fantasi. Kanske väljer du att jobba med folk som inte är väldigt lik din ”avatar”, och märker att det fungerar utmärkt.
Kom ihåg att du kan förändra din ideala kund med tiden. Och den kommer förändras i takt med att du utvecklar både dina kunskaper och ditt företag. Men att ha en ideal kund i tankarna när du skriver ett säljbrev är A och O för att kunna vara specifik och detaljerad.
Om du inte väljer din ideala kund, kommer kunderna göra det
Om du bara kör på och tar in alla kunder du kan komma över från början, riskerar du att inte bara få en massa extrajobb för att du och kunderna inte passar varandra.
Du visar också att det inte finns någon begränsning hos dig, så länge någon kan betala är du öppen för arbete.
Om du inte bestämmer din ideala kund själv, blir det kunderna som bestämmer det åt dig. Du missar helt enkelt möjligheten att bygga upp det företag du drömmer om.
För omvärlden kommer det se ut som att du inte sätter begränsningar för vad du gör och för vem du gör det.
Detta leder till problem med positionering av tjänster och produkter, och det blir svårt för folk att känna att du är rätt person för just deras situation. Du blir en del i den grå massan av mellanmjölk.
Vem gör du ditt bästa arbete med?
När du bestämmer dig för en viss typ av person, kan du ofta sticka ut mer eftersom du blir specialist på just den typen av kunder och en viss typ av problem eller arbete.
Du kommer också kunna säga till en potentiell kund att ”Det är med en person som dig jag gör mitt allra bästa arbete”.
Det är kraftfullt, för det visar att du har sett den här personen och hennes problem, och att du kan hjälpa henne.
Håll dig till din ideala kund
Så att välja din ideala kund kommer ha stor inverkan på dig.
Det svåra är inte att skissa fram denna figur. Det svåra blir att hålla dig till den, och faktiskt tacka nej till de arbeten och kunder du känner inte passar dig. Särskilt svårt kommer det vara i början när varje kund räknas, när varje krona in är betydelsefull.
I slutänden kommer du ha chans att både höja dina priser för att du står fram som en expert på ditt område, och göra en skillnad för din ideala kund.
Kommentera