Ramit Sethi har drivit online-företag i över ett decennium. Han startade sin blogg redan 2004 när han gick på college, och har gått från att vara livrädd för att sälja till att driva ett företag som omsätter många miljoner. Alltså har han lärt sig att bli riktigt bra på att sälja.
Men inledningen på framgångssagan var, som den brukar vara, ganska blygsam.
Ramit hade haft sin blogg i tre år. Den lockade människor, och han hade lite folk på sin e-postlista.
Han bestämde sig för att skriva en e-bok, och sälja den via bloggen.
Vad den kostade? $4,95.
Du måste sälja ganska många kopior för att bli rik från en produkt till det priset.
Två saker som Ramit fick ut av att lansera och ta betalt för sin första produkt:
- Det är en underbar känsla när du får ett mejl där det står att det kommit in pengar på ditt konto, att du lyckats tjäna pengar utanför en anställning. Det spelar ingen roll hur liten den summan är – känslan är oslagbar.
- En produkt är en tillgång. Du kommer alltid att ha skapat och lanserat den. Oavsett hur det går med försäljningen kan ingen ta ifrån dig det, och de lärdomar du kunnat hämta från den erfarenheten.
I det långa perspektivet är det också underbart att ha gått igenom och skapat den där första produkten. Så länge det är en produkt och inte en tjänst som kräver din personliga tid, så kan du alltid fortsätta sälja den, även när du senare kanske går vidare till andra saker eller skapar nya produkter.
Ramit har berättat att han fortfarande får mejl om att han sålt en kopia av den där e-boken – ett helt decennium efter han skrev den!
Resurser som ger dig fördelar över lång tid
En produkt är en tillgång. Kunskap, i form av en fackbok, är en resurs som du kan fortsätta ha nytta av även långt efter att du skapat den.
Detsamma gäller det du delar på din hemsida eller blogg. Så länge du inte skriver om helt aktuella saker kan informationen du delar vara en tillgång för dig flera år senare. Den kan leda till att folk hittar dig och blir en del av din publik, även om du själv inte lägger ut lika mycket om några år som du gör nu i början.
Din blogg eller hemsida är en långtidsinvestering, och kan vara en resurs för dig i många år framöver. Också efter att du slutat lägga ut nytt material.
Styrkan sitter i kombinationen av flera produkter
Tillbaka till Ramit.
Den där första produkten gjorde inte Ramit rik över en natt. Men den gav honom en intäkt som han själv skapat. Och den gav honom en mängd nya erfarenheter, från att överkomma sin rädsla för att sälja till rent praktiska saker som att sätta upp ett betalsystem på bloggen.
Ramits första försök till företagande hade givit honom mersmak, och den lilla framgången motiverade honom att skapa en ny produkt.
Den nya produkten blev en kurs, som han sålde för $100. Den kursen gav en högre vinst, och varje försäljning gjorde en stor skillnad i plånboken.
Något Ramit märkte efterhand var att det var kombinationen av de båda produkterna som innebar den största fördelen för honom. Han kunde få folk att köpa en e-bok för en liten summa, vilket sedan fungerade som en brygga över till den dyrare kursen.
Det skapar en synergieffekt, där summan blir starkare än varje del var för sig.
Givetvis blir inte alla som köper boken automatiskt köpare av kursen, men sannolikheten att någon som redan köpt något av dig köper igen är betydligt högre än om du bara går ut för att hitta nya kunder. Åtminstone så länge du säljer kvalitativa saker.
Fyra steg i din produkt-matematik
Tänk om du själv började göra det Ramit gjorde? Och tänk om du efter dessa två produkter kunna erbjuda ett medlemskap eller ett program som ger dig löpande intäkter? Eller varför inte en än mer djuplodande kurs eller coachningsprogram till ett högre pris?
Planen för de första produkterna kan se ut ungefär så här:
- En första produkt för 50–100 kronor – ”doppa tårna i vattnet”.
- Lägg till en till produkt som du säljer för 500 kronor – ”ta de första stegen”.
- Därefter skapar du en produkt som kostar 2000 kronor – ”börjar bli varm i kläderna, nu vill jag komma vidare!”
- Nästa produkt: 5000–10 000 kronor, alternativt en prenumerationstjänst för 200–400 kronor per månad.
Den första produkten är så pass billig för att du ska få foten genom dörren. Det ger dig en chans att bygga upp en lista med köpare – en hundring kan de flesta spendera utan att slita sitt hår för att bestämma sig om det är värt investeringen.
Om ingen köper din produkt
Om ingen köper din första produkt kan du börja med att analysera hur många som ser den. Hur många når du ut till?
Når du bara hundra personer kommer det vara svårt att avgöra om det är produkten det är fel på eller om det faktiskt bara var fel människor, eller för få, som fick del av erbjudandet.
För att nå ut till fler kan du – om din budget tillåter – köpa lite reklam på Facebook eller andra plattformar som passar din produkt. Det behöver inte kosta en förmögenhet att få fler att se din produkt, och det ger dig möjligheten att validera om produkten fungerar.
Magin i uppskalningen
I början är det inte realistiskt att tro att du kommer bli rik på ditt digitala företag. Det handlar mest om fickpengar. Men ganska snart kan du få en intäkt som faktiskt gör skillnad i ditt liv.
Låt oss se på ett tänkbart scenario:
Du skapar din första produkt. Du säljer 10 kopior i månaden av den. Det ger dig 500–1000 kronor.
Du skapar din nästa produkt och lanserar den. Du säljer 2 exemplar av den i månaden, vilket ger dig ytterligare 1000kr i månaden.
Det är kul med extra fickpengar. Och känslan av att ha en intäkt vid sidan av en vanlig lön är ovärderlig i sig själv. Nu kan du förfina säljprocessen, förbättra säljsidor, nå fler och bygga vidare på relationen med befintliga kunder så att du också får nya kunder genom referenser.
Låt oss anta att du efter ett tag har skalat upp din försäljning och nu säljer 50 ex av din första produkt i månaden.
Det är 50 x 50–100 = 2500–5000 kr i månaden.
Du säljer också 15 ex av den andra produkten.
Det ger dig 15 x 500 = 7500 kr i månaden.
Totalt tjänar du nu 9000 kr i månaden. På produkter du redan har skapat!
Du väljer hur stort du vill göra det
Ok, det är kanske inte en intäkt du kan köpa en lägenhet på Östermalm eller flytta till Karibien på. Men det är en bra start.
Tänk att du därefter kan lägga till en produkt som kostar 5000kr, och säljer 3 ex av den i månaden.
Det ger dig 15 000 kr till varje månad. Helt plötsligt börjar vi prata om en inkomst som gör att du inte behöver jobba 100% på ett jobb. Du kanske till och med kan ta Steget och bli egenföretagare på heltid.
Det bästa av allt är att du själv bestämmer hur stort du vill göra ditt företag. Når du en intäkt du är nöjd med är det bara att underhålla systemet och hålla det gående.
Men du kan också köra vidare och bygga något som blir större än dig själv.
Valet är ditt.
Kommentera