När du börjar bygga din digitala plattform på din hemsida är det bra att inte bara förbereda innehållet på själva sajten. Det är också en bra idé att skapa en epost-sekvens av meddelanden som du kan skicka till folk som registrerar sig till din epost-lista.
Epost-listan är en vital del i din digitala plattform. Det är med den du kan ge folk möjligheten att ta ett steg vidare från en artikel på hemsidan. Det kan vara för att få mer information och lära sig mer om det hon just läst om, eller få erbjudanden och rabatter.
Det förstnämnda alternativet är det som vanligtvis lämpar sig bäst om du bygger upp en digital plattform baserat på information. En medie-plattform.
Nackdelen med ett nyhetsbrev
Att starta ett nyhetsbrev är visserligen bra, men det kommer bara ge dig nya prenumeranter om du gör det smart. Det ska vara tydligt vad man får och vad man kan förvänta sig om man registrerar sig, och det ska vara en tydlig vinst för någon om du överhuvudtaget ska få någon till din e-postlista.
Det var längesen det höll med att skriva något i stil med ”Håll dig uppdaterad!” eller ”Nyhetsbrev!!”.
Folk bryr sig inte om dig och ditt företag. Det sista folk bryr sig om är vad som är nytt i ditt företag, såvida de inte ser någon personlig vinning i det.
Därför behöver du erbjuda något konkret som ger folk en anledning att ge dig sin e-postadress. Det kan vara en PDF eller e-bok. Men det kan också vara en sekvens av email, likt en kurs.
Allra helst ska denna produkt också vara skapad med din ideala kund i åtanke.
Erbjud något konkret för e-postadressen
Med en epost-sekvens kan du forma resan för din prenumerant på ett sätt så att hon får rätt information vid rätt tidpunkt.
Du hjälper personen från punkt A till punkt B, och visar vägen genom de olika mailen.
Genom att skicka en sekvens får du möjligheten att bygga upp förväntan inför vad nästa mail ska handla om. Minst lika viktigt är att du med mailen påminner henne om dig, och visar att du vet vad du pratar om. Och inte minst, du är generös med din kunskap.
Din relation med prenumeranten fördjupas, och hennes förtroende för dig växer för varje mail.
En epost-sekvens ger fördelar
Till skillnad från om du skapar en PDF får du automatiskt en anledning att kontakta personen flera gånger. En sekvens av email kan sträcka sig över flera veckor, även om de flesta nöjer sig med 1–1½ vecka.
Med en PDF är det en engångstransaktion. Och i många tillfällen laddar man bara ner en PDF utan att någonsin läsa den. Jag vet inte hur många e-böcker och andra PDF-er jag har skräpandes på min dator som jag aldrig har läst.
Forma prenumerantens upplevelse och bygg förtroende
Under epost-sekvensen visar du din kunskap och får förhoppningsvis prenumerantens förtroende. Men under resan värmer du också upp prenumeranten inför ett erbjudande av din produkt eller tjänst.
Folk är inte dumma, utan de fattar att du kommer erbjuda något i slutet av den där epost-sekvensen. Det innebär inte att resan fram till erbjudandet bara är transportsträcka. Använd den för att ge folk det de förväntar, och mer.
Ge dem en upplevelse, lär ut något som hjälper dem med sitt problem.
Forma en stark relation över tid
Att ha en e-postlista är värdefullt av många anledningar, men den viktigaste är att du får chansen att bygga en relation över tid. Du kan kontakta dina prenumeranter med tips och erbjudanden när du vill – så länge de vill stanna kvar på listan vill säga.
Kanske köper de inte det du erbjuder i slutet av din sekvens. Det är lugnt, de flesta kommer inte göra det. Men om du givit tillräckligt av värde stannar många kvar på listan i alla fall. Och då kan du fortsätta skicka nyttig information.
En vacker dag kanske hon är redo att öppna plånboken, och då kommer du vara glad att du skapade den där epost-sekvensen.
Kommentera